diumenge, 1 d’abril del 2012

De dic de contenció a punta de llança

Just acabada la manifestació a Barcelona, la gent s’adreçava a Pepe Alvarez, gent sense militància ni política, ni sindical: la dona treballadora de 50 anys, el jove que lluita per un treball digne, el pare preocupat perquè el seu fill no tingui que marxar a l’estranger,... li deien: no pareu de lluitar, l’han fet molt grossa aquest cop, no ens falleu, i fins gent que li donaven les gracies,... Jo pensava “gracies” som nosaltres els que hem d’agrair a la gent la confiança amb els sindicats, que la gent hagi fet vaga i/o s’hagi manifestat massivament com feia com molt anys, però també suposo que com jo, que trobo a faltar referents, lideratges polítics i unitat a l’esquerra política, la gent agraeix que el sindicalisme li doni l’espai col·lectiu de protesta, mobilització i reivindicació.

En la darrera dècada, abans no puc opinar en primera persona, crec que el sindicalisme no ha fallat voluntàriament, ara segur que ens equivocat en alguns moments, després de la mostra de confiança de la gent treballadora d’aquest 29M, ara no poden ni fallar, i menys ni equivocar-nos.

En la negror de la crisi hem obert una esperança de futur, de la gent que creiem que no és temps de renuncies, sinó de que tot és possible, de les crisis n’han sortit societats millors i no societat més decadents i més pobres com ara volen els que manen a la política, els bancs i els maleits mercats.

Fa un temps dèiem que el sindicalisme, érem el darrer dic de contenció davant del sunami que ens vol retallar i ofegar l’estat del benestar. Des de la vaga general de 29M i el treball de mobilització des de l’inici de la crisi, la vaga del 2010 i les mobilitzacions contra les retallades, i veient l’ambient de la vaga i sobretot de les manifestacions,... la gent no només espera que siguem un dic de contenció sinó, i en part per la manca d’unitat de les esquerres, siguem la punta de llança de sortida de la crisi.

El sindicalisme i la societat civil organitzada, no hem de treballar ni per ampliar, ni per canviar, ni substituir la classe política, sinó per encerclar-la des de la mobilització i la proposta perquè facin les polítiques que la gent vol, que són poder viure millor: arribar a final de més, pagar l’hipoteca sense angoixa, poder fer vacances, tenir una sanitat i una educació pública, gratuïta i de qualitat, i potser alguns tenir una segona residencia, i sobretot poder donar els teus fills el que tu no has pogut tenir. Senzillament una societat millor.

El camí ha començat, caldrà veure quines són les següents cruïlles, el que ha quedat clar és que no hi haurà ni cap semàfor, ni cap cruïlla que ens aturi.

Contra el desànim i el silenci que ens volen imposar el mitjans de comunicació: que les vagues i les manifestacions no serveixen de res, cal donar-lis no una sinó dos tasses. Quan més les critiquen és la demostració que més sentit tenen. Endavant, i si fem algun pas enrere que sigui per agafar forces per fer-ne cinc endavant, quan un poble ha estat unit sempre ha guanyat la igualtat i la llibertat.

diumenge, 25 de març del 2012

29M: Ens silenciaran, però no ens callaran

Ens silenciaran, però no ens callaran

Hi han dues actituds molt clares per anar contra el sindicalisme el desprestigi o intentar silenciar-nos. I en aquesta vaga general estem patint les dues.

La primera ja es coneguda i encapçalada pels intereconomia, desprestigi dels dirigents, acusacions sense fonament de les subvencions. Amb un objectiu molt clar el que no es pot controlar s’ha d’eradicar.

La segona és més nova i principalment esta encapçalada per Manel Fuentes al matins de Catalunya Radio, i es tracta de silenciar aquelles idees que no es comparteixen. L’exemple més evident és que des de que es va aprovar la reforma laboral i posteriorment convocar la vaga general, els sindicats no han estat convocats a poder explicar el perquè no a la reforma i si a la vaga general, ara això si mentrestant els seus opinadors/es criticant a tort i a dret. Això està passant en una radio publica i catalana. Per tant també existeix un altre brunete més fina però amb actituds igual de poc democràtiques.

Nosaltres no neguem la legitimitat, ni representativitat democràtica de ningú, ni els seus vots, però ells si neguen que la representativitat democràtica dels més de 50.000 delegats a les empreses que els han votat més de 800.000 treballadors. La democràcia és el reconeixement i el respecte democràtic cap a tothom, fins i tot des del més profund desacord. El Manel Fuentes esta fent el mateix que el Mariano Rajoy negar-se a parlar amb els sindicats.

Però tot i així, la vaga general segueix endavant amb reunions informatives a les empreses i a la societat en general, amb el tu a tu amb amics i familiars, al twitter i al facebook, fins i tot amb empresaris que reconeixen que la reforma no ens farà millors.

Ens tancaran els micròfons però no ens callaran. Nosaltres com sempre empresa a empresa i poble a poble i persona a persona, i aquest cop també xarxa social a xarxa social,... expliquem les nostres raons i convencem, ni insultem ni silencien com fan els poderosos amb el seus mitjans de comunicació. quins en tenia que dir que anys després caldria tornar demanar llibertat d’expressió i als mitjans públics també.

Com deia Josep Ramoneda “La vaga general donarà una bona imatge d'Espanya si es un èxit, perquè voldrà dir que no claudiquem" i com cantava Lluís Llach “farem del silenci paraules”.

El 29 de març serà un dia de llibertat, al mati les fabriques i les carreteres buides i a la tarda els carrers plens de gent, cridant per la llibertat i la dignitat a la feina, a nosaltres la gent normal els nostres no ens podran dir: Tu no vas lluitar per mi, ara d’altres que és creuen poderosos hauran d’abaixar el cap de vergonya.

dimecres, 15 de febrer del 2012

En dos trimestres et retallen el sou, en tres t'acomiaden

La constatació que la reforma laboral del 2010 com a model a fracassat, la reforma laboral han augmentat els acomiadaments per causes objectives, és a dir els d’indemnització de 20 dies per any treballat, han augmentat el ERO’s a nivell absolut de xifres del 2009augment de la contractació temporal a nivells que han deixat la contractació indefinida en anècdota.

La conclusió és que la crisi de liquiditat de les empreses i de consum de les famílies, acompanyada d’aquesta reforma laboral ens han portat a un atur del 20% a Catalunya més de 700.000 persones.

Doncs el nou govern del PP en comptes de fer un canvi de plantejament i buscar d’altres camins, decideix ensopegar amb la mateixa pedra dels mercats i els especuladors, i aprofundir encara més en baixar el cost de l’acomiadament i augmentar l’imposició empresarial en les relacions laborals quasi fins l’infinit.

Aquesta reforma laboral aposta de manera clara generalitza l’acomiadament a 20 dies i situa l’empresari per damunt de tot, te capacitat d’imposar una rebaixa de sou, canvi de condicions de treball o un ERO sense necessitat de negociar, ni necessitar d’autorització laboral. Treien el treballadors la capacitat de negociació i només deixant la possibilitat de la judicialització.

És una reforma que portarà molt acomiadaments, especialment de la gent de antiguitat, i que crearà molta conflictivitat laboral. Per tant més atur i menys competitivitat.

I a més suposarà un desmantellament de l’estat del benestar i de la gestió publica, no només per que els nous INEM’s o SOC’s a partir d’ara seran les ETT’s. Sinó també per obra la porta a l’acomiadament de tot el personal laboral de les administracions públiques de tot de forma individual com en ERO. Per a les retallades en sanitat i educació caldrà ara sumar-hi milers acomiadaments.

La part empresarial i la treballadora mai ha estat equilibrada del tot, però sempre hem tingut instruments de conciliació, convenis sectorials,... que equilibraven alguns elements, amb aquesta reforma l’aposta és clara l’empresari decidirà unilateralment les relacions laborals.

Podem resumir la reforma laboral amb aquesta frase:

En dos trimestres et retallen el sou i amb tres t’acomiaden

diumenge, 15 de gener del 2012

En defensa dels Mossos i del Català

Que la proposta dels Mossos d’Esquadra de parlar en castellà ha estat un error important és evident, com també es evident que quan prenen la decisió no pensen més que en la llengua com un instrument o un deure laboral i no com un valor cultural d’identitat col·lectiva com és, i també és molt clar que la decisió no la prenen en un sentit fatxa i d’atac a la llengua catalana. I per això en menys de 24h rectifiquen la decisió, ja m’agradaria veure quan polítics rectifiquen els seus errors amb tanta celeritat.

És injust el tracta que si els hi està donant els Mossos d’esquadra i als sindicats aquest dies, el linxament mediàtic i de xarxes socials que s’està fent, més quan s’ha reconegut l’error. Obviant les reivindicacions per les quals s’estan mobilitzant que són raonables: com un govern que retalla i retalla és planteja canviar els uniformes i molt d’ells no tenen armilles per anar a treballar amb seguretat, retallades continues de salari fins a un 25% i condicions de treball, que porta precarietat i per tant en aquest sector vol dir inseguretat pels mossos i per la ciutadania.

Molta gent que ha rebutjat frontalment la proposta ho han des de la legitima defensa de la llengua catalana. Ara hi ha d’altres que ho han utilitzat per tapar les retallades i així intentar debilitar les reivindicacions i de pas intentar desacreditar els sindicats, sorprèn la duresa de grups d’informació propers al govern de la Generalitat i fins del mateix President Pujol, i potser aquells que acusen que fem mal a Catalunya fan més mal posant llumins al conflicte lingüístic, que d’altres si que volen.

Els mossos d’esquadra no són uniformes, son persones que cada dia van a treballar per fer un servei públic de primera necessitat, persones d’orígens, llengües i cultures diferents, no són ni d’un bàndol ni de l’altra són un reflex del país, es vulgui veure o no, que els uneix la voluntat de serveis públic i el català com a llengua de servei, que per això s’han preparat, han estudiat i han aprovat l’accés a mossos. I cal respectar-los com a qualsevol altre persones en un estat democràtic i en algun moment s'ha faltat a la seva dignitat.

Si en aquest país algú contra la llengua catalana no és precisament els sindicats, si algú a Catalunya al llarg de la història recent des del franquisme fins avui ha estat garant de la cohesió social i lingüística ha estat els sindicalisme.

La fi no justifica els mitjans, tant d’anada com de tornada.

divendres, 13 de gener del 2012

LA UGT DE CATALUNYA I EL SAP RATIFIQUEN EL SEU COMPROMÍS AMB LA DEFENSA DE LA LLENGUA CATALANA

La UGT de Catalunya i el SAP volen expressar públicament que mai han pretès situar la llengua catalana com a objecte de confrontació ni utilitzar-la en cap conflicte laboral -per molt greu que aquest sigui- donat seu valor cultural, social i polític.
La llengua no només és un dret, és un patrimoni de tots els catalans i les catalanes. La societat catalana –i el nostre sindicat com a part d’ella- ha lluitat durant anys per recuperar la seva llengua i cultura després de la repressió franquista i l’important esforç col·lectiu realitzat durant dècades per aconseguir la seva normalitat, fins a convertir-la en la principal eina de cohesió social al nostre país, no es pot veure ara enterbolida.
Per tant, ambdues organitzacions ratifiquem, sense cap mena de dubte, el nostre compromís amb la defensa de la llengua catalana.

dilluns, 5 de desembre del 2011

S’apaga el micròfon...

Quan s’apaga un micròfon fuig un boci de la nostra llibertat. La llibertat de poder parlar a traves de les ones i la llibertat de poder escoltar les ones que vulguem escoltar.

Segurament tenim molts mitjans de comunicació, però no tantes opinions diferents com mitjans tenim, el discurs únic, programacions diferents però en el fons iguals,... En canvi el tancament d’Onda Rambla - Radio Grup a Girona, deixar un buit important a la pluralitat comunicativa de Girona.

Una radio diferent, propera, singular,... i molts més adjectius, que sobretot jugava amb la proximitat de les realitats de Girona, perquè de realitats com de veritats n’hi ha moltes, deia Salvador Espriu: “la veritat és un mirall trencat en mil bocins”. Doncs no ser quantes n’hem perdut a Girona en aquesta bogada però més d’una, dos, tres i quatre segur.

Una radio que anava més enllà del tall de veu de pocs segons i del debat de confrontació, amb espai per l’entrevista a on poder explicar i convèncer i no només proclamar, amb tertúlies amenes i plurals.

Una radio que sempre ha donat veu a tothom i especialment els que no tenen tanta veu, a on poder denunciar les injustícies del més febles.

Una radio propera a totes les realitats de Girona, a on no només hi han informatius, sinó també espais per la cultura, la cuina, les activitats de molts pobles.

Una radio que fins i tot algun cop en comptes d’aigua et podrien arribar a posar un gintònic.

Una radio que amb l’Eduard i en Julià, i molta més gent, fa que quan hi vas et sentis com a casa, per tant la sensació és com si uns lladres hagin entrat a casa meva, i m’hagin robat quelcom important no tant per valor, sinó pel que representa.